Äventyren

I banan "Garden of eden" är inga växter snälla, och ormar kan lurpassa i mörka vrår. Här krävs både snabbhet, armstyrka och samarbete. Klarar ni att ta er därifrån...?

 

Alborgen är fyllt med spännande och roliga upplevelser för äventyrslystna i alla åldrar och är nu efter 20 år bättre än någonsin. Alborgen är det ledande äventyrshuset i Sverige när det gäller såväl mångfald och variation som teknikutveckling. Öppet året runt. Vi har idag 15 spännande äventyr med totalt 45 rum, garanterat något att bita i för alla. Kreativitet och samarbetsförmåga sätts på prov och utvecklas i äventyrscellerna. Ung som gammal, man som kvinna har lika roligt på Alborgen.

Så fungerar det - Steg för steg

1. Genomgång, lagindelning, 3 -5 personer i varje lag. Varje lag får en lagknapp, "tag", med vilken man låser upp dörrar och registrerar poäng.

2. Laget startar i valfri bana. Håll lagknappen några sekunder på avläsaren intill ingångsdörren. Om giltig tid finns går dörren att öppna.

3. Öppna dörren och gå in - hela laget! Från att ni stänger dörren har ni 4 minuter på er att lösa uppgiften. Ledtråden kan hjälpa er!

4. Grön lampa - Ni har lyckats! Registrera er poäng genom att lägga lagknappen på avläsaren. Öppna dörren till nästa rum! Om lampan blinkar - vänta!

5. Röd lampa - sorry, ni har misslyckats! Gå ut i korridoren och börja om från första rummet. Läge för "friköp"? Eller prova en annan bana!

6. Sista rummet i banan. När ni löst uppgiften i sista rummet får ni bonuspoäng.

Maxpoäng 7400


Kolla er poäng! Ni kan när som helst gå till terminalen på våning två och kolla vilka banor ni klarat och hur många poäng ni fått. Där kan ni också se hur lång tid ni har kvar på entrén.

För varje avklarad äventyrscell får laget 100 poäng. Klarar laget hela äventyret belönas ni med en bonus på 200 - 400 poäng.

Tävla lagvis. Laget med mest poäng vinner, men kom ihåg, samarbete är nyckeln till framgång!

Efter 3 timmar har laget vanligtvis klarat en del, men ofta finns det mer kvar att göra. Möjlighet finns att köpa mer tid och fortsätta tävla när betald entrétid gått ut.

Mer om våra aktiviteter

 

Äventyrsrummen är helt obemannade och styrs av avancerad elektronik. Fotoceller, detektorer, trampkänsliga golv och andra tekniska lösningar känner av vad ni gör. Genom signallampor och effektljud får ni veta om ni är på rätt väg. Kör ni fast kan ni be personalen om tips.
Aktiviteterna utförs i lag om 3-5 personer och går ut på att lösa problem i äventyrsbanor med mycket varierande teman. Allt inomhus. Vi kan ta emot ca 150 besökare samtidigt, men alla som är minst 3 personer i ett sällskap kan alltså göra äventyren. Just nu finns det 16 olika äventyrsbanor med 2-4 äventyrsceller i varje. Vissa banor är fysiskt tuffa medan andra kräver helt andra förmågor.
Tänk på att ta med oömma kläder och inneskor.

Deltagande sker på egen risk.